Відкат за каток. Чому іноземці монополізували ремонт доріг в Україні?
Велику частину держзамовлень на будівництво і ремонт доріг в країні отримує турецька компанії з шлейфом скандальності.

У Україні ще з 2014 року спостерігається фактична монополізація ринку будівництва і ремонту автомобільних доріг. Величезну долю усіх підрядів виконує компанія, яка частенько у багатьох областях України використовує техніку субпідрядників. Це не заважає їй ставити рекорди тендерних перемог.
“Онур Конструкціон Інтернешнл” – дочірнє підприємство турецького “Онур Тааххют”, засноване Онуром і Ісханом Четинджевіз. Співзасновником турків є львів’янин Олег Фаріон. Саме на Львівщині “Онур Конструкціон Інтернешнл” виграє найбільше тендерів, що, завдяки колосальним вкладенням в розвиток дорожньої інфраструктури Західної України дозволяє турецько-українському тандему стати найбільшою дорожньо-ремонтною компанією.
Саме тут, на Львівщині, ще не забутий корупційний скандал, пов’язаний з іменами видатних чиновників і компанією “Онур Конструкціон Інтернешнл”.
У 2017 році на Львівщині розгорівся скандал – губернатор Олег Синютка і його заступники злітали на міжнародну виставку в чеський Брно чартером невідомої компанії. В ході розслідування з’ясувалося, що 90% вартості перельоту, що склала більше 10 000 доларів США, сплатила турецька компанія Onur Group, якій і належить літак бізнес-класу Falcon 2000.
Особливій пікантності корупційному скандалу надає те, що в 2017 році український підрозділ турецької фірми отримав у Львівській області підрядів майже на 3 мільярди гривень.
Завдяки сервісу Zакупівлі переконатися в тому, що “Онур” лідирує по замовленнях у Львівській області і столичному регіоні, не складе труднощів.
Як повідомляли “Наші гроші”, редакція яких ділилася результатами розслідування ГО “Громекс”, “Онур Конструкціон Інтернешнл” є постійним фігурантом кримінальних проваджень, що відкриваються за фактом завищення вартості робіт, перекази коштів на рахунки фіктивних фірм і ухилення від сплати податків. Згідно з даними видання, турецька компанія виводила через фіктивні одеські фірми десятки і навіть сотні мільйонів гривен, отриманих з бюджету на ремонт доріг.
У читача могло скластися враження, що турецька компанія проявляє себе лише на Західній Україні. Це далеко не так. У березні “Онур” виграв тендер на будівництво моста в Запоріжжі. Сума захмарна – без малого 12 мільярдів гривень.
Перераховуючи основні біди нашої країни, Президент України Володимир Зеленський заявив дослівно наступне: “Це і міфічні дороги, які будуються і ремонтуються тільки в чиїйсь бурхливій уяві”.
Дійсно, за даними з відкритих джерел, капітальний ремонт одного кілометра дороги в Україні варіюється від 15-ти до 30-ти мільйонів гривень. При цьому, згідно з європейським досвідом, той же об’єм роботи можна зробити і за 10 000 000 гривень. Президент пообіцяв проявити принципово жорстку позицію відносно “смотрящіх” – у тому числі і за дорогами.
Хочеться вірити, що корупційні шлейфи не потягнуться далі, і будівництво доріг в Україні стане не лише бізнесом, але і державною ідеєю. Поки ж ми спостерігаємо абсолютно комфортні умови роботи для монополістів, пригрітих минулою владою. А доріг не бачимо.